Tyfoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu Tyfoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu

Tyfoon

Door: Anouk van Wijk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Woensdag 16 juli was het weer vroeg op staan na een korte te hebben geslapen. Zoals eerder vermeld hadden we besloten om vandaag naar Halong Bay in verband met de tyfoon die ze hier voorspellen. Na enige research komt deze storm uit de Filippijnen waar die ook al doden heeft veroorzaakt. Voor de zekerheid vroegen we bij de receptie toch nog even na of het wel veilig was als we naar Halong Bay gingen. Volgens de man achter de receptie was het nog niet gevaarlijk. De storm werd pas vrijdag/zaterdag verwacht in Vietnam. Nou oké, hier zullen ze het vast wel weten dachten we.

Om 07:45 werden we opgehaald door het busje van de organisatie waar we hadden geboekt. Onderweg waren we nog even gestopt voor een plas-pauze. Natuurlijk geen gewone. Nee we werden gedropt bij een soort weverij waar meisjes schilderen aan het weven waren en er waren winkeltjes met kleding en juwelen. Hopend dat wij wat zouden kopen. Om twaalf uur kwamen we aan in de haven van Halong City. Met een klein bootje werden we met de hele groep naar de boot gevaren. Onze groep bestond uit voornamelijk internationale gezinnen. Wel was een Fries jong stel aanwezig waar we door onze gids gelijk aan werden gekoppeld. Hiermee bedoel ik dat we bij elkaar werden gezet met eten etc. Ook helemaal geen ramp, want met hen konden we gezellig verhalen uitwisselen en kletsen. Aan boord kregen we meteen een lunch. Voornamelijk vis en heel veel rijst. Het was eten voor een heel weeshuis, zoveel! Nadat we hadden gegeten gingen we met de groep naar de 'Surprising Cave'. Dit was een soort druipsteengrot. We kregen een tour door deze grot. Was heel mooi!

De gevoelstemperatuur lag ondertussen boven de 40 graden en echt iedereen was oververhit. Heel fijn was het dan ook dat we na deze tour gingen kajakken. Dit was zo leuk. Eventjes samen op het water en vooral genieten van de omgeving. Zo mooi. Met foto's is de gigantische omgeving niet eens vast te leggen. We konden alleen maar glimlachen en genieten.

Na het kajakken vaarden we weer terug naar de grote boot. Na weer een weeshuis aan eten serveert te hebben gekregen, hielden het veel mensen al voor gezien. Mayco en ik hebben tot tien uur nog gezellig met een Frans stel gekletst en zijn toen ook naar bed gegaan.

Donderdag 17 juli zaten we vroeg aan het ontbijt. De naderende tyfoon was ondertussen al een paar keer ter sprake geweest. We hoorden dat de tyfoon sterk was. Nadat hij langs de Filippijnen is gegaan, was deze wat afgenomen. Vast stond nog wel dat de tyfoon naar Vietnam kwam en daarbij ook weer in kracht zou toenemen door de zee. De Vietnamezen deden nog vrij relax, dus wij vertrouwen daar maar op. Een beetje eng is het wel. Geen idee wat er op je af gaat komen. Zo een natuurfenomeen maken wij natuurlijk nooit mee in Nederland. De gids vertelde ons wel na het ontbijt dat het programma van de volgende dag - vrijdag - zou worden aangepast in verband met de tyfoon. Alle boten moeten op tijd terug naar de haven van Halong City en wij natuurlijk ook. Wij wisten eigenlijk niet zo goed wat we moesten voelen. 'We zien wel', zeiden we maar tegen elkaar.

Na het ontbijt gingen we met een klein bootje naar 'Pearl Halong City'. Dit was voornamelijk iets commercieels. Grappig was wel dat we konden zien hoe de parels uit oesters komen. Hebben ze hele technieken en methoden voor om zulke mooi mogelijke parels te vormen.

Na dit commerciële gedoe werden we weer op een andere boot gezet. Dit maal gingen we naar bungalows waar we nacht zouden overnachten. We ontmoetten nog twee Nederlandse meisjes aan boord. Zij waren ook aan het trekken door Vietnam. Het uitzicht op de boot was weer adembenemend mooi. Zo genieten. Het was echt gaaf! De plek waar de bungalows stonden was ook fantastisch mooi. Ze stonden op palen in het water en op het strand. Denk hierbij niet aan de hutjes welke bekend zijn van de Malediven, maar meer aan basic houten hutjes. Dit kon de pret niet drukken en we vonden het sowieso al helemaal leuk. Na een gezellige lunch met de vier andere Nederlanders (Fries stel en de twee meiden) hadden we de keuze om te gaan mountainbiken op Cat Ba Island - een andere eiland in de buurt - of kajakken. Mayco en ik besloten om samen met het Friese stel te gaan kajakken. Die boot waren we heel even zat en de hitte ook. Vervolgens hebben we de hele middag in het water gelegen mijn zijn vieren. Koud kregen we het hierbij trouwens niet. De zee was zo ongeveer dertig graden ofzo. Bizar warm.

Tijdens het avondeten stond de televisie aan met daarin constant nieuws over de naderende tyfoon. Iedereen werd nu wel een beetje onrustig. De gids vertelde ons dat we de volgende morgen om 07:30 in de boot moesten zitten naar Cat Ba Island. Vanaf daar zouden we met een busje naar de ferry worden gebracht. Vanaf de ferry gingen we terug naar Halong City. Wij wisten echt niet meer wat we moesten denken over de storm. Een vrouw uit Bermuda adviseerde ons om naar het zuiden te trekken en niet in Hanoi te blijven als de storm daar was. De Vietnamezen stelde ons dan weer gerust door te zeggen dat dit het seizoen is van de stormen. Dit was dan wel weer een zware, dat dan wel. Nou lekker dan.
Na het avondeten hebben we met alle Nederlanders en het Franse stelletje een kaartspel gedaan. Ezelen. Wie 'ezel' had moest bier atten. Ondertussen kwam de gids nog zijn goocheltrucs met kaarten laten zien. Het was echt een ontzettend leuke avond. Heel erg gezellig met zijn alle zo aan het strand. De plaatselijke hond hadden we Hector genoemd en die besprong om ons heen de mega insecten. Grappig beestje.

Vrijdag 18 juli zaten we om 07:00 al aan het ontbijt. De gids liep wat stressend rond. Iedereen moest echt om 07:30 in de boot zitten. Eenmaal in de boot was het bizar om te zien hoe de locale bevolking zich op maakt voor de storm. Op het eiland werden de glazen al van de bar gehaald en op zee vaarden alle vissersboten achter elkaar aan richting een veilige plek. Heel indrukwekkend. Eenmaal bij de haven waar de ferry vertrok hadden we de ferry net gemist. Heel fijn. Gelukkig na een uurtje wachten kwam de volgende. Om vijf uur arriveerden we dan eindelijk weer ons hotel in Hanoi. Helemaal kapot. Onderweg waren we nog getuige van een bizar busongeluk. Ook is het hier normaal dat koeien op de snelwegen lopen. Je kijkt je ogen echt uit.

Na fijn te hebben gedoucht zijn we naar het toeristenbureautje gegaan waar we onze toch naar het noorden van Vietnam hadden geboekt. We zouden gaan trekken door Sapa. Dit werd ons alleen afgeraden omdat de tyfoon na Hanoi die kant op gaat. Ontzettend balen. Zelf wilden we ook niet riskeren om daar in de regen en alles te zitten, dus besloten we om in plaats van Sapa de nachtbus te nemen richting het zuiden. Dat gaan we dus morgenavond doen. We gaan naar het plaatsje Dong Hoi. Daar schijnen echt ontzettende mooie grotten te zijn. Na dit allemaal te hebben geregeld hebben we voor het eerst op straat gegeten. Die man dacht ons nog even flink op te lichten, we hebben uiteindelijk nog teveel betaald, maar het eten was echt heerlijk. Het was een bord met spinazie en bonen en ook nog loempia's en kip dingen. Hmm het was zo lekker!

Morgen gaan we eerst nog naar een museum in Hanoi. Als dat tenminste kan met die storm. Nog steeds weten we niet wat we moeten verwachten. De bevolking zegt elke keer wat anders. Misschien omdat ze ons niet goed verstaan, of omdat ze het zelf niet zo goed weten. We gaan het mee maken. We zullen het wel zien en het komt vast goed. Genieten is het hier nog steeds!

Liefs, Anouk en Mayco

• 18 Juli 2014 - 19:12

Monique:

Mooi verslag Anouk, je hebt me weer goed in het verhaal mee kunnen nemen. Geniet lekker door en pas goed op jullie zelf hè! Hopelijk trekt de tyfoon snel weg, vingers zijn gekruist. Groetjes uit Amersfoort ☀️

• 19 Juli 2014 - 11:45

Maar:

Het blijft allemaal een beetje spannend! Hopelijk zijn jullie inmiddels weer terug in Hanoi! Zoals ik al zei, take care Noukie en we'll keep in touch! xxx

• 20 Juli 2014 - 09:30

Maartje:

Klinkt heel gaaf Anouk! Betoverend mooi daar he? Geniet er goed van en wees voorzichtig! Dikke kus