Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Anouk van Wijk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Gisterenavond, maandag 14 juli, landen we dan eindelijk in Hanoi. Een klein beetje wel getraumatiseerd door het gejank van baby's in een vliegtuig. Hebben we dat ook eens meegemaakt. Op internet hadden we de nodige horror verhalen gehoord over de visums. Enigszins verbaast stonden we dan ook te kijken toen we zagen dat er vrijwel geen rij was voor het loket 'visum on arrival'. Ging geheel vlekkeloos en vlot! Eenmaal bij de bagageband konden we ook nog eens gelijk onze tassen er vanaf trekken en zo stonden we moeiteloos buiten. Buiten de gate stond een schattig klein mannetje met een naambordje waar de naam van Mayco op stond. Hij zou ons naar het hotel brengen. Vrolijk liepen we achter hem aan. Een gesprek konden we niet met hem voeren, want hij sprak geen Engels. Onderweg keken we onze ogen uit. Wat een chaos. Brommertjes, auto's, bussen, alles rijdt toeterend door elkaar. Na een klein uurtje kwamen we aan bij ons hotel. De man achter de receptie kwam ons vertellen dat we een gratis upgrade hadden gekregen naar een grotere kamer. Beter!!

Dinsdag, 15 juli, zaten we nog enigszins slaperig aan het ontbijt. Een banana pancake!! Hmm zo lekker! Vlak voordat we de stad in wilden gaan, vroegen we nog even aan het meisje achter de receptie wat echte aanraders zijn om te zien in Hanoi. We vertelden ook dat we donderdag door wilden reizen naar Halong Bay. Het meisje adviseerde ons om morgen - woensdag - al door te reizen naar Halong Bay. Dit in verband een storm die er aan dreigt te komen. Op nieuws is hiervan ook wat te lezen. Bij slecht weer varen de boten bij Halong Bay niet uit. Oke, change of plans! Morgen gaan we al naar Halong Bay en dan zijn we vrijdag weer terug. Dan hebben we zaterdag nog om Hanoi in te gaan om de dingen te bekijken waar we vandaag geen tijd voor hadden.

Eenmaal buiten begonnen we met lopen. Beter te noemen slenteren. Na zeven weken Indonesië te hebben overleefd, heb ik het nog nooit zo warm gehad als vandaag. Wat een hitte zeg. Mayco heeft hier gelukkig minder last van. Ik verlies echt 10 liter vocht op een dag. Rustig zijn we naar Hoan Kiem Lake gelopen. Een meertje midden in de stad. Daar hebben we tickets gekocht voor de Water Muppet Show voor de avond. Vervolgens zijn we door geslenterd naar het Vietnam History Museum. In dit museum is de geschiedenis van Vietnam weergeven. Van de prehistorie tot nu. Zo ook over de American War. Heel interessant. Duidelijk te zien is hoe de Vietnamezen over deze oorlog denken: de Amerikanen waren de boeven. Dit wordt met teksten, plaatjes en foto's duidelijk gemaakt.

Na het museum zijn we rustig terug geslenterd naar het hotel. Snel opgefrist en naar de Water Muppet Show. Grappig om eens te zien, maar vooral ook slaapverwekkend. Een uurtje was precies goed. Na de show zijn we nog door 'the old quarter' van Hanoi gelopen. Wat een gezelligheid! Tussen de locals hebben we een echt Hanoois bier gedronken en iets gegeten wat op patatjes leek. Het was druk op straat en dat ziet er echt zo leuk uit. Chaos met etende en drinkende mensen, scooters die er tussen door willen en nog zoveel meer.

Nu lekker snel slapen, want morgen vroeg op voor Halong Bay. Zin in!!

Liefs, Anouk en Mayco

• 15 Juli 2014 - 19:48

Denise:

Jeetje wat een toestand zeg. Doe jullie voorzichtig en geniet. XxX