Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anouk Wijk - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Anouk van Wijk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

26 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Woensdag, 23 juli, vertrokken we om negen uur - na eerst nog even gezellig te hebben ontbeten met zijn zessen - met de bus naar Hoi An. Iedereen die we hebben gesproken vertelde ons dat dit het leukste stadje van Vietnam is. Daarbij staat Hoi An bekend om zijn vele tailor winkeltjes. Het stadje staat vol met winkeltjes welke kleding precies op maat maken. Echt alles kunnen ze maken, of namaken.

Om één uur checkten we in bij ons hotel. We hadden er eentje uitgekozen midden in het oude centrum van Hoi An. Lekker dichtbij alles en de gezelligheid. Nadat we onze tassen in onze kamer hadden gelegd stikten we ondertussen alweer van de hitte. Hoi An ligt aan de zee, dus snel onze badkleding aan en op de fiets gingen we op weg naar het strand. En jahoor, Anouk en Mayco gaan eindelijk eens lekker rustig naar het strand en de hele lucht betrekt tot zwart aan toe. Toen kwam het, de hemel viel naar beneden. We klagen weleens dat het in Nederland hard kan regenen, maar geloof me, hier regent het pas écht hard. Snel zijn we terug gefietst naar ons hotel met als plan dan maar naar een Spa te gaan voor een heerlijke massage. Tijdens het fietsen werd de regenbui steeds erger. We besloten even te schuilen onder de luifel van zo een tailor winkeltje. De Vietnamezen zouden de Vietnamezen niet zijn om ons wat aan te smeren. Dus we werden subtiel het winkeltje in geklets om even te komen kijken. We besloten het te proberen en Mayco besloot een vest te laten maken. Ik wilde graag een mooi jurkje voor werk. Nadat we waren opgemeten konden we de volgende dag terug komen om te passen. Dat maken gaat echt zo snel!

We zijn na het schuilen door de diepe plassen naar het hotel gefietst, omgekleed en na de Spa gelopen. Eenmaal aangekomen werden we gelijk in een stoel gezet met een menukaart aan opties. We besloten een Thaise massage te nemen van een uur. Het was echt hemels. Met de minuut ontspande we ons meer. Echt heerlijk!

's Avonds hadden we heel gezellig met Anna en haar vriend Steven afgesproken. Super grappig om Anna nu in Vietnam tegen te komen na vijf weken samen in Indonesië. Het was echt een hele leuke en gezellige avond. Heerlijk gegeten, gedronken en gekletst.

Donderdag, 24 juli, hadden besloten een relax dagje te doen. Hoi An een beetje verkennen en dan vlug poging twee naar het strand. Hoi An is inderdaad echt een mega leuk stadje. Hele gezellige straatjes en de sfeer is leuk. Heel leuk om doorheen te lopen. Dit zowel overdag als in de avond. 's Avonds hangen er ook nog allemaal lichtjes en lampionnen buiten. Ziet er zo leuk uit. Verder is het ook klein Lloret del Mar. Propers en happy hours wordt je 's avonds mee doodgegooid.
Na even door het stadje te zijn gelopen liepen we een tailor winkeltje binnen. Hier wilden we kijken voor een pak voor Mayco. Meteen werden we neergezet en geholpen. Mayco werd opgemeten en ik besloot nog een jurkje te laten maken.

Na het opmeten zijn we doorgefietst naar het strand. Daar hebben we heerlijk de rest van de middag gezeten en genoten van de zon. De rest van de dag en avond hebben we vooral heel lui gedaan en rustig nog ergens in het stadje gaan eten.

Vrijdag, 25 juli, hadden we gepland om met een scooter naar My Son te rijden. My Son is een mega oud tempelcomplex wat al eeuwen oud is. Tijdens de American War is veel plat gebombardeerd. De bomkraters zijn ook nog zichtbaar. Met zijn tweeën zijn we er op ons gemakje naar toe gereden. Ik zat achterop de scooter bij Mayco. Dood dood doodeng. Het verkeer is hier bizar. De wet van de sterkste geldt hier. Een vrachtwagen gaat dus niet voor je aan de kant. Eveneens de kleinere busjes. Pff, die rijden ook zo hard. Door Mayco zijn goede rijkunsten zijn we er gekomen, heelhuids. De weg naar My Son toe is prachtig. Mooie bergen in de verte en mooie rijstvelden.

Eenmaal aangekomen besloten we eerst een heerlijke koude cola te drinken. Op het terras werden we aangesproken door een Easy Rider. Dit is een man op een motor die toeristen meeneemt naar gave plekjes. Zo maakte hij met ons een praatje en maakte hij ons enthousiast voor een trip van drie dagen. De vraag was alleen: hoe gaan we dit qua tijd ooit plannen? We wilden nog zoveel doen. Dit was een latere zorg. Eerst de tempels. De tempels waren super mooi! Het waren echt overblijfselen van grote tempels. Dit stond er niet meer. Verwoest door de tijd en door de oorlogen. Heel mooi!

Eenmaal terug aangekomen hebben we niet veel bijzondere dingen meer gedaan. Voornamelijk nagedacht over hoe we het zouden kunnen doen om toch met die Easy Rider mee te kunnen. De oplossing is vliegen! We gaan twee binnenlandse vluchten doen om tijd in. Super gaaf dat we het hebben weten te regelen. We hadden van Riejanneke en Linda gehoord dat zo een motortocht echt onvergetelijk is. We kijken er naar uit!

Zaterdag, 26 juli, hadden we een duikdag geboekt. Super veel zin hadden we daar in! Voor het eerst samen duiken. Het was echt een super leuke dag. Ik vond het zo leuk om dit eens met Mayco te doen. Mayco die al jaren goed kan duiken en nu gingen we samen. Het was echt een heel leuk dagje!

's Avonds zijn we voornamelijk bezig geweest met tickets regelen. Nog een heel gedoe, maar het is geloof ik gelukt.. Daarna zijn we het pak van Mayco op gaan halen. Het pak is echt zo mooi geworden. Het staat hem super goed!

Morgen gaan we op pad met die Easy Rider. Hier hebben we ook heel veel zin in! We blijven genieten.

Liefs, Anouk en Mayco

• 26 Juli 2014 - 20:49

Monique:

Heb weer genoten van het verhaal Anouk! Ik hoop dat jouw jurkjes ook mooi zijn geworden ;) en.....heel veel plezier met Easy Rider! :)